
Zasady savoir vivre warto stosować zawsze podczas rozmów rekrutacyjnych. Co prawda dobre i taktowne zachowanie nie przesądzi o tym, że dostaniemy pracę, bo nie jest najważniejszym kryterium, ale brak ogłady może sprawić, że nasze szanse na pracę zostaną pogrzebane. W takim razie jak korzystnie się zaprezentować?
Zadbaj o adekwatny ubiór do sytuacji
Niezależnie od tego na jakie
stanowisko aplikujemy należy zadbać, by nasz strój wyrażał szacunek
do rozmówcy – musi być schludny, czysty i wyprasowany.
Pamiętaj nie zawsze to musi być garnitur, wszystko zależy od poziomu i
specyfiki stanowiska na które aplikujesz. Najczęściej w branży ICT może być to
być smart casual.
Wyłącz telefon
Pamiętaj przed spotkaniem wyłącz
telefon. Dotyczy to nie tylko wyłączenia dzwonka,
ale także i wibracji – ją także słychać.
Bądź punktualny
Kiedy przyjść na rozmowę kwalifikacyjną? Najlepiej stawić się do 5 minut przed umówioną godziną. Jest to optymalny czas, nie jesteś ani za wcześnie ani za późno. Jeśli przychodzisz zbyt późno rozmówca staje się coraz bardziej zniecierpliwiony, jeśli natomiast stawiasz się zbyt wcześnie stawiasz go w kłopotliwej sytuacji i wprowadzasz w niepokój. Jeśli wiesz że się spóźnisz, zadzwoń i uprzedź, może jeszcze nic straconego i będziesz miał możliwość zaprezentowania swojej osoby.
Przywitanie po wejściu do budynku/ recepcji biura
Po wejściu do budynku witamy się z osobą na recepcji – to wbrew pozorom niezwykle ważne, gdyż część szefów pyta po rozmowie rekrutacyjnej sekretarkę, jak kandydat zachował się gdy przyszedł. Poza tym, nigdy nie wiemy kim jest osoba, która otwiera nam drzwi – być może to sam prezes.
Przy wejściu przedstawiamy się, mówimy w jakiej sprawie przyszliśmy i z kim oraz o której jesteśmy umówieni. Z tego powodu, koniecznie trzeba pamiętać nie tylko o nazwie stanowiska na jakie aplikowaliśmy, ale również o tym, z kim mieliśmy się spotkać.
Profesjonalny uścisk dłoni na powitanie/pożegnanie
Według zasad savoir vivre pierwszy wita się gospodarz. Zatem, jeśli wchodzisz na rozmowę kwalifikacyjną, a Twój rozmówca nie wyciąga do Ciebie ręki, to nie rzucaj się ze swoją wyciągniętą do uścisku dłonią. Najwyraźniej nasz gospodarz nie ma ochoty na taki sposób powitania. Jak się w takiej sytuacji zachować? Wystarczy skinąć głową i formalnie się przywitać (np. poprzez „dzień dobry”).
Jeśli nasz rozmówca wyciąga do nas dłoń, koniecznie musimy uścisk odwzajemnić zgodnie z zasadami. Pamiętajmy przy tym, by nasza dłoń była sucha, uścisk był umiarkowanie silny. Podczas podawania ręki patrzymy się rozmówcy w oczy. Jeśli rękę podaje kobieta, pamiętaj nie całuj jej w dłoń– nie jest to zgodne z zasadami etykiety biznesowej. Jeśli zaś chodzi o pożegnanie, jeśli gospodarz poda nam dłoń postępujemy zgodnie jak przy przywitaniu. Może się zdarzyć że rozmówca będzie chciał nas odprowadzić do drzwi wyjściowych i dopiero wtedy wyciągnie dłoń na pożegnanie. Zasada jest taka, że zawsze czekamy na ruch z jego strony.
Angażuj się
Aby korzystnie wypaść podczas rozmowy kwalifikacyjnej warto wcześniej dowiedzieć się kilku informacji na temat firmy. Dodatkowo utrzymywanie kontaktu wzrokowego, kiwanie głową, zadawanie pytań i prośby o doprecyzowanie świadczą o Twoim zaangażowaniu i zainteresowaniu rozmową.
Zachęcamy również do sprawdzenia naszych aktualności w naszych mediach społecznościowych!
LinkedIn
Facebook
~ Zespół IT{republic}